|
Strona o quizach quiz.net.pl
Grupa quizowa na facebooku
|
| Aliasy |
mIRC pozwala tworzyć aliasy i skrypty przyspieszające twoją sesję IRC i umożliwiające prostsze wykonywanie często powtarzanych funkcji. Aby tworzyć aliasy powinieneś być już zaznajomiony z komendami IRC.
Aliasy mogą być wywoływane z linii komend, z innych aliasów, z popup menu lub ze zdalnych skryptów. Alias nie może wywoływać sam siebie, ponieważ stwarza to więcej problemów niż ich rozwiązuje. |
|
| Przykłady |
Poniższe przykłady pokazują w jaki sposób tworzyć aliasy wykonujące proste funkcje. Teraz wpisanie "/gb" byłoby równoznaczne z wpisaniem "/join #gb".W tym przykładzie został dodany parametr. Wpisanie "/j #gb" byłoby równoznaczne z "/join #gb". "$1" oznacza pierwszy podany parametr. Teraz po wpisaniu "/wrzask There! Hello" wykonana zostałaby komenda "/me Hello There!". Numer po znaku "$" to numer parametru w podanym zdaniu. Znak zapytania mówi, że powinieneś zostać zapytany o podanie wartości parametru. Wartość którą podasz zostanie wstawiona do zdania w tym miejscu, w którym zostało użyte "$?". Tak więc w powyższym przykładzie po wpisaniu "/jj" otworzy się okno dialogowe pytające cię o kanał, na który chcesz wejść. Jeśli wpiszesz "#gb" w tym oknie, ostateczna komenda przybierze postać "/join #gb". Znak "#" mówi, że parametr który podasz powinien zostać poprzedzony tym znakiem, tworząc z niego nazwę kanału.
- /jj /join $?="Podaj kanał na który chcesz wejść:"
Powyższa komenda wykonuje tą samą funkcję, z tym że teraz w oknie dialogowym zostanie dodatkowo wyświetlony tekst "Podaj kanał na który chcesz wejść:".
- /aw /away $?="Podaj wiadomość away:" | /say $!
Podobne do poprzedniej komendy, tu jednak dodaliśmy parametr "$!". Odwołuje się on do tekstu, który właśnie został wpisany przez nas w otwartym oknie - w naszym przykładzie jest to wiadomość away. Dzięki temu nie musimy podawać dwukrotnie tej samej wiadomości.
- /give /me gives $$1 a $$2
Podwójny znak "$$" mówi, że komenda zostanie wykonana tylko wtedy, gdy określony parametr zostanie podany. W powyższym przykładzie komenda nie zostanie wykonana jeśli podasz tylko jeden parametr. Możesz też używać "$$?1" lub "$?1" co znaczy "użyj wartości parametru 1 jeśli został podany. Jeśli nie, zapytaj się o niego". W pierwszym wypadku podanie parametru jest niezbędne do działania komendy, w drugim nie.
- /slap /me slaps $1 around with $2-
"$2-" mówi, że wszystko następujące po parametrze 2, wraz z nim samym, powinno zostać wstawione do linii. Jeśli wpiszesz "/slap Sheepy a large trout" ostateczna komenda przybierze postać "/me slaps Sheepy around with a large trout".
Możesz też użyć np. "$2-5" - wykorzysta to parametry od 2 do 5.
- /laugh /me laughs at $1's joke
Cokolwiek zostanie dołaczone do numeru parametru "$", zostanie też dołaczone do wartości tego parametru. Tak więc jeśli w powyższzym przykładzie wpiszemy "/laugh mimi", ostateczna komenda przybierze postać "/me laughs at mimi's joke".
- /silly /say Hel $+ lo th $+ ere $+ !
Normalnie parametry oddzielane są spacjami. Aby zmusić mIRCa do połączenia kilku parametrów w jeden, możesz użyć identyfikatora "$+". Powyższa komenda wyświetli tekst "Hello there!". Znak "#" odwołuje się do nazwy kanału na którym aktualnie się znajdujesz. Tak więc jeśli jesteś aktualnym kanałem jest #blah, po wpisaniu "/p" mIRC podmieni znak "#" nazwą "#blah" i końcowa komenda przybierze postać "/part #blah". Teraz aby zaopować kogoś wystarczyłoby wpisać np. "/op goat" zamiast używać komendy "/mode".
- /dop /mode # -ooo $1 $2 $3
Teraz mógłbyś zdeopować trzy osoby przez wpisanie np. "/dop goat mike bongo".
Do podania kilku komend w jednej linii służy znak "|" (zazwyczaj jest to znak "\" z shiftem). Tak więc aby napisać alias który kopałby i banował kogoś:
- /dkb /kick # $1 | /mode # +b $1
|
|
| Nawiasy przetwarzania [] |
Jeśli chcesz uzyskać większą kontrolę nad przetwarzaniem identyfikatorów, możesz użyć nawiasów []. Identyfikatory wewnątrz tych nawiasów zostaną przetworzone w pierwszej kolejności, od lewej do prawej. Możesz zagnieżdżać nawiasy. Możesz również zmusić uprzednio przetworzone identyfikatory do ponownego przetworzenia, używając dodatkowych nawiasów [].
- /set %x %y
/set %y Hiya! /echo [ [ %x ] ]
|
|
| Nawiasy {} |
Możesz tworzyć skrypty wieloliniowe używając nawiasów {}. Pozwalają ci one na tworzenie aliasów wykonujących wiele komend.
- /poem {
/msg $1 The Wendigo, the Wendigo, /msg $1 It's eyes are ice and indigo... }
|
|
| Wyrażenie If-then-else |
Możesz używać porównań if-then-else aby zadecydować która część skryptu ma zostać wykonana, zależnie od wyniku porównania.
- /number {
if ($1 == 1) echo Jeden elseif ($1 == 2) echo Dwa else echo Nieznany numer! } Powyższy przykład utworzy alias sprawdzający czy podany parametr jest numerem 1 lub 2.
Aby uzyskać więcej informacji o wyrażeniach if-then-else, przejdź do rozdziału "Wyrażenia If-then-else". |
|
| Komenda Goto |
Komenda /goto pozwala na przechodzenie z jednego miejsca skryptu do innego miejsca.
- number {
if ($1 == 1) goto jeden elseif ($1 == 2) goto dwa else goto nieznany :jeden echo Jeden halt :dwa echo Dwa halt :nieznany echo Nieznany numer! halt } Nieprawidłowe używanie komendy goto może doprowadzić do nieskończonej pętli. Możesz przerwać aktualnie wykonywany skrypt przez wciśnięcie klawiszy Control+Break.
Uwaga: Nie poprzedziłem powyższej komendy prefiksem komend "/". To dlatego, że prefiks jest tak naprawde potrzebny tylko przy wpisywaniu komend w linii komend. W skryptach zakłada się, że wszystkie linie rozpoczynają się komendą, więc nie trzeba używać znaku "/". |
|
| Pętle While |
Pêtla While powtarza pÄ™tlÄ™ zawierajÄ…cÄ… zbiór komend dopóki wyrażenie w nawiasach jest prawdziwe.
- var %i = 1
while (%i <= 10) { echo 2 %i inc %i } Wyrażenie w nawiasach używa tej samej postaci co w wyrażeniu if-then-else.
Pętle while mogą być zagnieżdżane. Możesz użyć komendy /break aby przerwać aktualnie wykonywaną pętlę, i /continue aby powrócić do początku pętli. |
|
| Komenda Return |
Komenda /return zatrzymuje aktualnie wykonywany skrypt i pozwala wywołującej go funkcji na kontynuację działania.
Opcjonalnie możesz podać zwracaną wartość która zostanie przechowana w identyfikatorze $result. Identyfikator ten może później zostać użyty w funkcji wywołującej.
|
|
| Komenda Halt | |
Komenda /halt zatrzymuje skrypt i zapobiega dalszemu jego wykonywaniu. Możesz użyć tego w zdalnych skryptach aby zapobiec odpowiedzi mIRCa na wiadomość CTCP, lub w aliasach aby kompletnie zatrzymać alias i wszystkie aliasy wywołujące. |
|
| Identyfikatory i Zmienne |
Identyfikator zwraca wartość wbudowanej zmiennej mIRC. Na przykład $time zwróci aktualny czas. Kiedykolwiek mIRC znajdzie identyfikator w komendzie lub skrypcie, podmienia go aktualną wartością tego identyfikatora.
Aby uzyskać listę identyfikatorów, przejdź do rozdziału "Identyfikatory".
Zmienne są identyfikatorami których wartości możesz samemu tworzyć i zmieniać, i używać ich później w swoich skryptach.
Aby uzyskać więcej informacji o zmiennych, przejdź do rozdziału "Zmienne". |
|
| Własne identyfikatory |
Własny identyfikator jest po prostu aliasem który zwraca jakąś wartość, i którego nazwy możesz używać z prefiksem identyfikatora.
Na przykład, stwórz taki alias /add:
- add {
%x = $1 + $2 return %x } I później użyj go w komendzie:
- //echo Total is: $add(1,2)
Możesz podawać dowolną ilość parametrów, np. $add(1,2,...,N).
Możesz również użyć identyfikatora $prop aby odwołać się do własnych właściwości:
- add {
%x = $1 + $2 if ($prop == negative) return $calc(-1 * %x) return %x }
//echo Total is: $add(1,2).negative Uwaga: Wbudowane identyfikatory o tej samej nazwie mają pierwszeństwo. |
|
| Zdalne skrypty |
Możesz dodawać aliasy do zdalnych skryptów przez użycie prefiksu "alias".
- alias add {
%x = $1 + $2 return %x } To ten sam własny identyfikator co poprzednio, tyle że tu został użyty prefiks "alias".
Jeśli podasz przełącznik "-l" w definicji aliasu, alias stanie się dostępny tylko dla komend z tego samego skryptu, a niewidzialny dla linii komend i innych skryptów.
- alias -l add {
%x = $1 + $2 return %x }
|
|
| Wsparcie dla klawiszy funkcyjnych |
Możesz redefiniować działanie klawiszy funkcyjnych, tak aby wykonywały określone komendy - tak samo jak aliasy. Na przykład:
- /F1 /say Cześć!
- /sF2 /query $1
- /cF3 /ctcp $1 version
Przedrostki "s" i "c" oznaczajÄ… odpowiednio klawisze Shift i Control.
Uwaga: Reakcje klawisza funkcyjnego będą róźne w zależności od tego w którym oknie zostanie wciśnięty. Na przykład przy użyciu w oknie query, parametr $1 odwoła się do określonego nicka. Jeśli jesteś na kanale z aktywną listą nicków, klawisz funkcyjny zadziała w odniesieniu do wybranych nicków. Jeśli lista nicków nie jest aktywna, klawisz funkcyjny zadziała w głównym oknie kanału. |
|
| Przedrostki komend |
Jeśli wywołujesz komendę z linii komend, np. wpisując ją w oknie edycji, możesz zmusić mIRCa do przetworzenia identyfikatorów w tej komendzie przez poprzedzenie jej dwoma znakami "//" zamiast jednego "/". Na przykład: Wyświetli "Mój nick to $me" i nie przetworzy identyfikatora "$me". Wyświetli "Mój nick to Pengy", jeśli twoim nickiem byłby "Pengy".
Jeśli chcesz zmusić komendę do "cichego" działania, aby np. nie wyświetlała żadnych informacji, możesz poprzedzić ją kropką ".". Na przykład: Wyświetli informację mówiącą że ignorujesz "jakisnick". Jeśli nie chcesz aby informacja ta została wyświetlona, możesz użyć kropki:
|
|
| Komentarze |
Możesz dodawać komentarze do swoich skryptów przez użycie średnika ";" na początku linii. Możesz umieszczać komentarze w którymkolwiek miejscu w skrypcie, są ignorowane przy jego wykonywaniu. |
|
| Identyfikator $& |
Ten identyfikator pozwala na przełamanie jednej linii na kilka linii, które zostaną połączone podczas wykonywania skryptu. Pozwala to na łatwiejszą edycję długich komend:
- dlugalinia {
echo To jest przykład długiej $& linii, która została przełamana na kilka linii $& w celu łatwiejszej edycji }
|
|
|